12 oktober 2009

Glaspärleresan av Maud Mangold

Glaspärleresan handlar om två pojkar som följer efter en flicka och något som de tror är en liten kille. Flickan och killen går in i huset på soptippen och pojkarna följer efter. Så hamnar pojkar av misstag i en annan väld. Det är Landet innanför, dit människor från pojkarnas värld i hemlighet flyttat för att slippa ha så bråttom eller de med lite för mycket fantasi. Människorna bor i utkanten av Landet innanför - längre in finns både häxor, älvor och troll. Det visar sig också att den lille killen inte är en kille utan en tomte. De får också veta att flickans lillebror blev bortbytt mot en trollunge som liten. Flickans pappa har gett sig iväg för att leta efter sin son. Åren har gått och de har inte hört något från honom. Flickan har bestämt med tomten Vollmar att ge sig iväg och leta efter sin bror och byta tilbaka.

Den här boken är en ganska tjock, så det ska vara en liten mer van läsare som ger sig på denna bok. I och för sig så har jag ju mött ettor som tragglat sig igenom de mest svårlästa böcker pga intresse, men ni förstår säkert hur jag menar. Det är inga bilder i boken (förrutom kartan på bokens insida). Det är en mycket spännande bok och när jag läste den högt i klassen var det flera elever som fortsatte att läsa serien på egen hand!

Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: Del 1 av Landet innanför

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Trevlig blogg, kommer att återvända hit och kolla in dina tips!

    Ett litet påpekande, du har skrivit fel titel på ovanstående bok, den heter Glaspärleresan inte Glaspärlan :-).

    SvaraRadera
  2. Rätt ska vara rätt... nu har jag ändrat! Tack för att du sa till. Var hade jag huvudet den dagen när jag skrev det?

    Kul att du tycker om min blogg!

    SvaraRadera