28 februari 2010

Mirabelle av Astrid Lindgren

Jag har en kompis som tyckte om denna berättelse så mycket som barn. Hon önskade att hon också skulle få en sådan docka som Mirabelle. Jag har för mig hon prövade att sätta ett frö och vattna, vattna och vattna. Men det dök bara upp en blomma och att hon blev grymt besviken. Men älskar boken, det gör hon fortfarande.

Jag läste boken för min flicka som är 4½. Hon tyckte den var mycket bra, men hon hade många frågor efteråt. :) Hur kan en docka växa i jorden? Hur får man ett sådant frö?

Det är en underbar berättelse och Pija Lindenbaum är en bra illustratör. Det här är en bok som kommit för att stanna i vår bokhylla här hemma. Vilken tur att den fanns med i årets bokrea!!!

Boken handlar om en fattig flicka som får ett märkligt frö. Hon sätter detta frö och vattnar som hon blivit instruerad. Upp växer en docka. Det visar sig sedan att denna docka lever.

Förlag: Rabén & Sjögren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar