23 mars 2010

Ture Sventon i London av Åke Holmberg

Tänk att Ture Sventon-böckerna fungerar än! Mina elever tycker att Ture Sventon i London är både spännande och rolig. Jag älskar också Ture Sventon. Jag tycker om att det finns humor i den som jag som vuxen uppfattar, men som barnen inte märker. Det är verkligen en bok för både barn och vuxna! Och visst är väl herr Omar för härlig med sitt artiga sätta att prata "Det är för mig en oväntad ära att få tjänstgöra som tillförordnad butler i detta hus." ... "Jag ska efter ringa förmåga söka motsvara det förtroende, som så godhetsfullt har visats mig."

Ture Sventon böckerna är helt underbara Spännande, roliga och charmiga.
Holmberg, Å - Ture Sventon i London - 29672442
Hos lord Hubbard i London händer det konstiga saker, en man lagar telefonen som aldrig varit sönder, avloppet fixas, fastän det aldrig varit något fel på det och ett par spetsiga skor sticker fram bakom gardinen. Lord Hubbart tillkallar Ture Sventon, privatdetektiven, som kommer till undsättning. Med sig har han sin arabiska vän Herr Omar.

Förlag: rabén&sjögren

2 kommentarer:

  1. Håller med dig helt! Jag och 7-åringen läser Ture Sventon i Stockholm (en bok för alla) för andra gången just nu och vi är båda frälsta. Jag blev jätteglad när jag såg att de nu kommer i nyutgåvor och har lovat köpa just Ture Sventon i London i nästa bokbeställning!

    SvaraRadera
  2. Enig! Ture Sventon är så skön! Kan bli VÄLDIGT trött på alla barndeckare som väller ut nu, med EN tjej och EN kille i huvudrollen vilket cyniskt får mig att tänka att författaren bara tagit en enkel väg för att nå så många läsare som möjligt (kanske kan man inte klandra dem?). SUCK! Gillar av den anledningen Widmarks "I elfte timmen", barnböcker med pensionärer som huvudpersoner.

    SvaraRadera