12 januari 2011

Riddarsvärdet av Kim M. Kimselius

Jag hade en bok till hemma av Kim M. Kimselius och jag tänkte att det är lika bra att jag läser den med, när jag ändå är inne i Theos och Ramonas värld. Jag går ju runt och funderar på dem hur som helst. Boken heter Riddarsvärdet och är en spännande berättelse om Theo och Ramona som hamnar på 1300-talet, när de försöker komma hem från en tidsresa till 1700-talets Frankrike. De hamnar mitt i ett tornerspel. Tyvärr kommer de bort från varandra. Ramona hamnar i en mysisk läkares vagn och Theo hamnar hos sir Gillian och påbörjar träning till riddare. Theo antar träningen eftersom han är rädd att tappa bort det svärd som förde dem på tidsresa hit och som visar sig vara sir Gillians. Det händer mycket i boken. Det är spännande och jag förstår varför hon fångar sina unga läsare.
Förlag: Roslagstext

2 kommentarer:

  1. Hmm.......du verkar precis ha det som jag! Alltså två bloggar, en som man skriver på nästan dagligen sedan en annan som man jobbar på med efter hand man får material till den!
    Kul det här med barnböcker, visserligen läste jag inte så mycket för mina 3 barn då de var små.
    Lilla frun var ju som sjukast under småbarnsåren och i min trötthet så låg jag och blundade och hittade på berättelser och sagor för barnen! Vissa av dem sitter fortfarande kvar i deras medvetande, så det konceptet fungerade helt klart!
    Själv växte jag ju upp under 70-talet värsta proggera med allt vad det innebar!
    Läser ofta en blogg som får mig att minnas flera av mina favoriter ifrån det glada 70-talet!
    Har letat efter denna bok på loppisar nu i några år! "Lasses Farfar är död!"
    Vilken boktitel att minnas, men det mesta bottnade nog i att jag själv var väldigt rädd att missta mina föräldrar! Flera av mina klasskamrater misste en färälder under denna tid!
    Alltså ett spännande bloggtips för nostalgikern!

    http://kulturarbete.blogspot.com/2008/04/proggiga-barnbcker-del-17-lasses-farfar.html

    Ha det bäst kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  2. Förlåt Fröken....ser några stavfel i min text ovan...klockan är nu halv två på natten...lite trött! Har ju kört runt folk över hela Stockholm ikväll! (ler)
    Mvh Peter!

    SvaraRadera