30 januari 2011

Rodrick regerar av Jeff Kinney

Den här boken passar bra till elever (speciellt killar) som inte riktigt kommit igång med sin läsning i 9-12 års åldern (eller t om äldre elever), men som ändå hårdnackat vill välja en tjock bok. Varför jag säger killar är för att det oftast är de som är svårast att hitta böcker till. Eftersom Rodrick regerar är gjord så att det ser ut som om man läser huvudpersonen Gregs dagbok, så blir det inte så mycket text på sidorna och det är lättare att ta sig igenom den. Nu säger jag inte att den bara passar till elever som har svårt med läsningen, utan de passar för alla elever som tycker om roliga, dråpliga böcker. Jag fick tips om boken av Ingrid och jag tror de läste den högt hemma och det kan jag tänka mig är kul också. Men jag ska nog säga att läsa den för en klass blir nog svårt eftersom det är svårt att visa alla roliga små illustrationer, som gör mycket för historien.


Boken handlar om Rodricks vardag med jobbig sommarsimning, besvärlig storebror, händelser i skolan, bäste vännen Rowley och mängder av roliga episoder. Det är en rolig, härlig bok!!!

-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Rodrick regerar
Serie: Del 2 i serien Dagbok för alla mina fans (ska tydligen bli 5 st böcker)
Författare: Jeff Kinney
Antal sidor: 223
Förlag: Bonnier Carlsen
ISBN: 9789163863196

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar