15 september 2009

Petter och hans fyra getter av Einar Norelius

Det här är en klassiker som alltid går hem hos barnen. Jag tycker själv mycket om den. Den är på enkelt rim och med härliga bilder. Den är lätt att ta till sig och kanske är det som gör att barnen gillar den. Eller också att den handlar lite om ont och gott. I alla fall är det en mycket omtyckt bok!
Boken handlar om en Petter som har fyra getter och en katt,  som heter Murre Svart. Petter vallar sina getter i skogen, men en dag kommer Trollet Ludenben och äter upp getterna. Då griper katten Murre Svart in!

"I en stuga bodde Petter
Med en katt och fyra getter

Första geten hette röd.
Den åt bara smör och bröd."

1 kommentar:

  1. Varsågod! :) Hoppas de smakar gott!
    Denna boken älskar jag! ^^
    Jag och min syster sjöng denna ibland förut.
    I sin stuga bodde Petter, med sin katt och fyra getter.
    Faderullan lej faderullan lej faderullan rullan lej.
    Första geten hette röd,
    den åt bara smör och bröd.
    Faderullan lej faderullan lej faderullan rullan lej.
    Andra geten hette gul(?),
    den var julbock varje jul..
    Osv! ^^ :)
    Måste köpa den boken till min son!

    SvaraRadera