15 oktober 2010

ABC av Lennart Hellsing

Vi håller just nu på att läsa ABC av Lennart Hellsing. Vi tycker bäst om Rr-sidan eftersom den är så tokig. Vi skrattade gott åt alla tokigheter som fanns på bilden. 5-åring läste själv "Varm glass" och sa:
- Va? Nej, men det kan man ju inte ha! Det är ju inte gott!

Det är lite svåra verser. Man får förklara en hel del ord. Inte så konstigt med tanke på att den gavs ut under 60-talet. Det är inte alltid heller lätt att komma på vad bilderna ska föreställa. Det är nämligen små svartvita bilder på sidan som ska börja på den bokstav som man läser på och det är inte alltid som jag som mamma kommer på vilket ord det ska föreställa. Men att det är svårt tycker jag inte gör någonting. Det är ett bra tillfälle att utvidga ordförrådet.

Jag tycker också det är kul med de meningar till varje bokstav som är alliterationer. Det brukar jag göra med mina elever i skolan. De brukar tycka att det är kul att komma på alliterationer. Ju tokigare desto bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar